Friday, September 11, 2009

UPSR, sebelum dan selepas

semalam, 10 september 2009, tamatlah peperiksaan UPSR. Setelah 3 hari budak2 Tahun 6 berperang ngn soalan2 prekse yg paling penting sejak 6 tahun di sekolah rendah.

-sebelum-

calon2 sibuk belek buku, buat latihan.. tapi selalunya masih lepak dan main aje..

mak bapak sibuk membebel, suruh anak ulangkaji.. sampai sanggup tak kasi pegi teraweh..

cikgu2 sibuk bagi tips, cara menjawab, carik soalan serate tanahair.. sampai budak2 x sempat jawab pon.. byk sangat.



-selepas-

calon2 keluar dewan dgn macam2 gaya. ada senyum, ade nangis, ade kompius, bepeluh2, lega, tapi ramai gak yg buat muke takde perasaan.

mak bapak pon sama.. ade yg senyum tgk kertas soalan anak2... tak kurang juga yg nangis2 sambil membebel sorang2.. sedih tgk anak byk wat silap..

cikgu2 sambut kertas soalan, dgn laju menyemak, kira berapa ramai yg agak2 dapat A.. senang nak menjawab ngn guru besor...


semua tu hanya untuk satu PEPERIKSAAN. mungkin ramai yg menganggap UPSR ni penentu masa depan.. ade juga yg anggap UPSR ni tak penting...

bagi aku.. UPSR ni lebih penting bagi cikgu.. sebagai satu alat pengukur sejauh mana keberkesanan pengajaran dorang...
bagi budak2.. masa depan masih terlalu panjang untuk dibicarakan..

......dulu aku pon dapat 3A 1B.... (math dapat B), alih2 jadik cikgu math gak! haha

10 comments:

Bewilder said...

aku dapat 4A tapi last2 jadi moderator gak. hahahahaha

betul, masa depan terlalu panjang untuk dibicarakan. UPSR ni perlu la, biar dari kecik lagi kanak2 diajar dan rasa DICABAR. CABARAN.

bye, i miss you

PeXXaL said...

Aku dapat 4A gak weii.. siap kene panggil dgn Guru Besar sekolah kt depan perhimpunan. Guru besar tu siap tepuk2 bahu haku sambil berkata,"inilah pelajar contoh sekolah. Semua pelajar patut tiru mcm Faizal."
.
Dah besor jd "setan"

SwapNAVY said...

huahuahuahuahuah setan gondol ker..hak3

~Kak AZZ~ said...

haku dulu takde A langsung...sampaikan cikgu haku cakap..."takpe la, dalam nama awak dh ada 2A, nama ayah awak lak ada 3A. Jadi la semuanya 5A...."


ngeeeeeee..........tak baek punya cikgu....huahuahua....

Sir Copper Jr said...

pehhh..
mmg aku tak heran jura ngn pesal nih.. tayah tgk muke dah tau genius.. setan pon ada gak yg genius.. hahaha

jura.. i prefer a lot of D's if u know what i mean.. hahaha

Sir Copper Jr said...

AZZ..

cikgu ko tu mmg pandai saiko tu.. ada bakat bebini dua tu.. pandai amik ati.. haha

Bewilder said...

u mean 34DD? hahahahaha.

DD. nama manja bf aku tu hahahahaah

AZREEZA said...

Selamat menyambut hari raya aidil fitri untuk Skop n fmly.

Hati2 ketika memandu ya...

Sir Copper Jr said...

wakaka jura tau takpe..
nama manje? aku takde nama manje.. kalau taim bermanje tu panggil 'abang' je cukup la hahaha

Sir Copper Jr said...

selamat hari raye gak AZZ...

maap zahir je.. batin2 ni i tak ske.. hahaha