Thursday, June 18, 2009

Servis Terbaik !!

Cerite ini bukan pasal servis kuda oleh tekong siam, atau servis putaran maut versi Rashid Sidek.. aku nak cerita pasal servis kaunter perkhidmatan awam kat putrajaya.

Semalam.. buat pertama kalinya aku membuat laporan kelahiran sekaligus mendapatkan sijil kelahiran baby kedua saya, Amer Rayyan.
Walaupun Rayyan dilahirkan di Tanah Merah, Kelantan tetapi menurut peraturan, laporan kelahiran hanya boleh dibuat di JPN negeri yg dilahirkan DAN JPN Putrajaya sahaja. Oleh itu, aku mengambil keputusan untuk buat di Putrajaya memandangkan habitat aku mmg kat sini.

Pada awalnya, aku memikirkan proses nk buat surat beranak ni agak leceh dan lambat.. (sbb mmg tak penah buat.. anak sulong aku dulu org lain tlg buatkan) dan mengambil masa seminggu dua baru siap.. ye la.. org duk citer pasal kerenah berukrasi dan kelembapan servis kakitangan awam sejak sekian lama. Pemikiran negatif camni membuatkan aku lemah nak pegi buat.. tapi tepakse gak.. sbb kalo tak buat dlm masa 14 hari, denda rm5 akan dikenakan.. pastu kalo tak buat dalam masa 42 hari, denda 50 plak..

dipendekkan citer, semalam pd pukul 12 tghari aku gagahkan diri pegi ke JPN Putrajaya dengan harapan aku tak beratur panjang sangat la.. tetapi sangkaan aku agak meleset apabila aku tak perlu beratur pon.. sbb skang ni pakai sistem nombor.. hehe..

ape yang aku respek.. semua bende dorang yg tolong aturkan.. dari semak dokumen yg dibawa (sblm amik no) hingga tekan butang amik nombor pon dorang tolong.. ketika itu nombor giliran adalah 2048 dan aku tarik napas lega bila dapat no 2050.. kire cam dapat saguhati la kalo main no ekor.. ye la kene tunggu 2 turn je.. hehe.. (taim tu rase nak tikam je 2050 hehe)

lepas berurusan di kaunter dalam lebih kurang 2 minit, kakak kaunter tu suruh aku tunggu jap sblm nama dipanggil.. walopon disuruh tunggu, aku tak tertekan sbb disuruh dengan senyuman gitu.. pandai plak saiko dorang ni.. hehe..

dah tunggu dalam 3 minit je.. nama dipanggil.. dan tup2 dia kasik aku surat beranak.. PEHH DAH SIAP BEB!!
laju gile! tapi blm pon riak muke aku berubah, akak tu berkata sambil tesenyum... "Kalau encik nak plastik, kene bayar RM2." muke aku trus berubah ke reaksi tanda soal.. berniage plak dah dorang ni.. aku pun beli le plastik cover tu.. sbb nampak cam cantik jek...





RUMUSAN

apa yang boleh aku rumuskan di sini ialah.. pengalaman buat surat beranak tidaklah seboring yang diwar-warkan.. mungkin hanya di putrajaya, tapi tak kesah la.. kalo aku beranak lagi lapan pon, aku buat je kat sini.. ape susah..

13 comments:

NBMS said...

eh jedi! kekasih lama!

Sir Copper Jr said...

haha.. ape cite gundik lame?

Anonymous said...

hi abe skop, mukate nak msg name beby baru... arammm... cittt..

Sir Copper Jr said...

hak ala... aku lupe langsung la.. nama dia Amer Rayyan.. bukan Ryan Giggs atau Ryan Babel...

AZREEZA said...

dah 2 dah anak sekop ni...alhamdulillah....murah rezeki...

Sir Copper Jr said...

err
penah nampak nama ni.. tapi kat mane yek.. hehe

tenkiu2.. alhamdulillahillazi..

kucinsiam said...

abaaanggg sekooooopppppp....
(sila bayangkan cara raja ema cakap)
hi hi hi....

TAHNIAH...!!
dah 2 kan?
=senyum=

Sir Copper Jr said...

haha helo kucin dari siam..

"BARU" 2 ekeke...

bile lagi?
=sengeh=

AbdulWaheeD said...

dah ade blog kawan haku ni ekekke

PeXXaL said...

Dengan adanye bekalan2 di rumah haku ni, x mustahil tahun depan bulan 7 atau 8 bilangan anak menjadi 3 org.

Sir Copper Jr said...

mak ai.. tanak la aku meninggalkan kawan2 aku jauh di belakang..

bahan2 kat umah tu dah tak bererti dah buat aku ni haha

diana said...

gambo baby mane?nak tengok..

Sir Copper Jr said...

minggu depan kang aku upload..